Nouvelle Citroen Mehari

Published Jun 09, 22
4 min read

Een Citroën Méhari kopen?

De Citroën Méhari is een personenauto van het merk Citroën die tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Er werd een versie met voorwielaandrijving geleverd en een versie met vierwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.  Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. Hetzelfde concept, met de carrosserie en motor van een 2CV, werd ook ingezet voor productie in de derde wereld.

CONCEPT CITROËN E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES

Citroën stelt op het autosalon van Genève 2016 de concept-car E-MEHARI "styled by Courrèges" voor. Een 100% elektrische cabriolet vol met positieve energie en getekend door twee parels van het Franse design. De Citroën FAF (Facile à Fabriquer) was een aluminiumversie van de 2CV die wel wat leek op een Méhari en bedoeld was voor Afrika. In Vietnam werd de Dalat geproduceerd. Daarnaast bestond er nog de uitvoering Pony die in Griekenland geproduceerd werd. De 4×4-versie werd in 1979 aan het programma toegevoegd. Het bleef echter een zeldzame verschijning, er zijn er nog geen 1500 van verkocht.

De citroen mehari styled by Courrèges is de vrucht van de samenwerking tussen twee visionaire en iconische Franse Merken: Citroën en het Modehuis Courrèges. Ongeveer 50 jaar na de lancering van de Méhari in 1968 werd de E-MEHARI in december 2015 onthuld. Deze 100% elektrische 4-zits cabriolet is een echte vrije vogel die zorgt voor fun en moderniteit. Het is een perfecte weerspiegeling van de waarden van Citroën: creativiteit, vrijheid en optimisme.

  Tegelijkertijd brengen het Modehuis Courrèges en zijn creaties met een jongen en vrije geest een omwenteling teweeg in de modewereld... Twee creatieve werelden die sinds mensenheugenis nauw verwant zijn en mekaar aanvullen. Vandaag snijden ze samen een nieuw hoofdstuk aan. En dit hoofdstuk is de concept-car Citroën E-MEHARI "styled by Courrèges". Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Renault Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd.

Maquette Citroen Mehari

Op de trouwfoto van mijn ouders prijkt trots op de achtergrond een rode Eend, en dankzij die auto werd de liefde voor het merk Citroën geboren (citroen e mehari te koop). Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeg hoe lang het rijden was naar oma die in Noord-Frankrijk woonde en dat mijn vader antwoordde: zo n 6 uur rijden, maar met tegenwind ietsje meer! André Citroën had voor ogen om autorijden voor een groter publiek toegankelijk te maken, en het project TPV [Toute Petite Voiture, dat aan de basis stond van de 2CV] sloot naadloos aan bij die gedachte.

Want een Eend, die vind je per definitie sympathiek, net zoals diens trotse eigenaren die allemaal een uniek verhaal weten te vertellen over hun voiture! De 2CV betekent vrijheid, onafhankelijkheid, comfort, nostalgie, vrolijkheid en zoveel meer. Of je nu Eendenbezitter bent, of toeschouwer, een 2CV dat blijft genieten voor iedereen! Merci voor jullie jarenlange betrokkenheid bij Citroën en de jarige 2CV! Met Citrofiele groeten, Anne Lobbes PR Directeur Citroën Nederland BV DE EEND DE EEND is een gezamenlijke uitgave van drie landelijk opererende 2CV clubs De drie initiatiefnemers van deze uitgave zijn de Enige Echte Eenden Club, t Eendeëi en 2CV Club Nederland - mehari citroen electrique.



Dat is toch dat rare Franse autoo tje dat zo n gek geluid maakt en een linnen dakje heeft. Nu dat lijkt maar zo want in werkelijkheid zijn er veel vero schillende types en zoals de Fransen het zeggen derivées (citroen mehari 1968). De 2CV werd voor het eerst geïntroduceerd in Maar al voor de Tweede Wereldoorlog was Citroën begonnen met de ontwikkeling.

Want de toenmalige directeur wilde iedereen in een auto laten rijden. Eigenlijk dus een Volkswagen. De introductie in 1948 was een soort revolutie. Niemand had ooit zo n auto gezien. Een vering die zeer vernuftig was waardoor een boer rustig zijn eieren naar de markt kon vervoeren. Een dak dat open kon, waardoor men grote kasten kon vervoeren.



Ruitenwissers die men met de hand kon bedienen en harder liepen wanneer je harder reed. Kortom een miracle op wielen. citroen 2cv. Het moest de trots van de Franse natie worden. mehari citroen. En dat werd ze ook want het is nog steeds een van de meest verkochte auto s in de wereld (heller citroen mehari). Drie clubs met ieder hun eigen specialisme en identiteit.

Citroen Mehari Azur

Al in 1975 werd in Rotterdam de Cursus Eendologie gegeven, wat zo n succes was dat in 1976 Vereniging de Alternatieve Garage t Eendeëi werd opgericht. t Eendeëi is gehuisvest in Rotterdam-West, maar heeft leden door het hele land. Sleutelen en kennis zijn de kernwoorden van t Ei. Het cursusaanbod mag er zijn.



Van een chassiswissel en revisiewerk wordt nog steeds niet raar opgekeken. Ook leden van de andere clubs zijn van harte welkom om een cursus te volgen. 2CV, de onnavolgbare Eend De EEEC is opgericht in 1979 door een aantal enthousiaste Eendenbezitters die bang waren dat de voorziening van onderdelen voor hun oude Eendjes in het gedrang kwam, want Citroën had in 1970 een geheel nieuw type 2CV ontwikkeld en de Citroën dealers wilden de oude onderdelen niet meer op voorraad houden, want ze konden nu eenmaal meer verdienen aan nieuwe auto s.

Drie clubs met ieder hun eigen specialisme en identiteit. Maar wel met het zelfde doel om de Eend rijdend te houden en daarin hebben zij elkaar gevonden. De vraag was hoe kunnen we synergie bereiken en een oplossing vinden voor het probleem dat alle historische automobielclubs hebben Een vergrijzend ledenbestand en hoe kunnen we jonge mensen enthousiast maken voor die toch wel heel bijzondere Franse auto. new mehari citroen.

Gezamenlijk uit te dragen hoe bijzonder dat lelijke Eendje als auto is. citroen 2cv. citroen mehari renault. Vandaar deze gezamenlijke uitgave, waar in veel wetenswaardigheden over de 2CV staat. Wij wensen U veel leesplezier en hopen dat u net zo enthousiast zult worden als wij over deze technisch uitzonderlijke auto. citroen mehari neuve. Namens de drie 2CV verenigingen, de voorzitters: Daan Vreeken, Jan van Manen en Paul Otto.

Een voorbeeld hiervan is samenwerking met Burton uit Zutphen. Om toekomstige milieuzones het hoofd te gaan bieden zijn, in samenwerking, katalysator en injectiesytemen in ontwikkeling. citroen mehari club. Het vergroten van betrokkenheid bij jongeren. Hoewel de laatste jaren steeds meer jongeren kiezen voor een Eend zijn de clubs toch wat aan het vergrijzen (citroen mehari occasion).

DASHBOARD

De oranjeachtige kleur van de concept-car zorgt voor een vrolijke toets in de cabine dankzij de oranje bekleding in glanzend vinyl over de volledige breedte van het dashboard en langs de luchtroosters.  Binnenin zijn de deuren, het dashboard en de achterbank, die herwerkt is in een vierkantige architectuur, bedekt met een wit leer.  Niet alleen de carrosserie maar ook de velgen zijn wit. Alleen een fel oranje omranding ter hoogte van de velgen onderstreept in alle transparantie de centrale veiligheidsboog. Het mobiele kofferluik biedt toegang tot de kofferruimte die voorzien is van een exclusieve bagagelijn, bestaande uit 3 modellen in wit leer en glanzend oranje vinyl contouren, volledig in harmonie met de geest van het voertuig

Het rijdende bewijs dat een langzame auto heel leuk kan zijn.

Sommige auto’s zijn gewoon briljant. Dat kan door van alles komen: karakter, historie, imperfecties of uitzonderlijke kwaliteiten. Bij de Citroen Méhari is het eigenlijk niet anders. Het is een van de meest iconische auto’s van de afgelopen 120 jaar autohistorie. Nou ja, auto. Het is eigenlijk heel erg ‘weinig auto’. Vier wielen, een paar stoelen, een motor en wat blik om alles bij elkaar te houden. Heel veel meer is het niet. Maar ja, zoals met de meeste dingen zit de ware schoonheid in de eenvoud. Het mooiste verhaal van de Eend is natuurlijk dat je eieren bij een boer kon ophalen en over weilanden en slechte wegen terug naar het dorp rijden, terwijl de eieren heel bleven. De 2CV bood een ongekend hoog comfort, dankzij de bijzonder soepele vering. Ondanks dat de Eend flink kon overhellen, bleef het chassis zélf recht staan. Mede dankzij de smalle banden, de relatief hoge rijhoogte en het lage gewicht kon je met eend behoorlijk van de gebaande paden af. De Citroën Méhari wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de autogeschiedenis. Al zit de schoonheid ervan vooral in de eenvoud: veel meer dan vier wielen, een paar stoelen, een motor en blik is het uiteindelijk niet. In deze blog zoomen we voor de gelegenheid even in op deze briljante personenauto van Citroën.

Afgeleide 2CV

De Méhari zag in 1968 het levenslicht als afgeleide van de Dyane, die op zijn beurt dan weer afstamde van de 2CV. Die laatste is natuurlijk welbekend als de geit of het eendje in Nederland. De Méhari moest een meer utilitaire versie worden van de 2CV, een gebruiksvoorwerp als het ware. Dat draaide niettemin anders uit: de wagen werd net heel populair als plezierauto en dat tot in de meest mondaine Franse badplaatsen. De naam Méhari verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen. Dat moest duidelijk maken dat de auto geschikt was voor eender welk terrein. Iets wat uiteindelijk niet alleen particulieren, maar ook avontuurlijke rallyrijders en zelfs het Franse leger wisten te appreciëren. De wagen kon bovendien wel wat gewicht dragen: tot wel 400 kilogram.

Constructie

De Méhari is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met daarop een frame dat de koets vervaardigd uit ABS-kunststof draagt. De auto was ontworpen door een grote plastic-fabrikant, vandaar het gebruik van kunststof. De Méhari werd zowel geleverd met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Al is de versie met aandrijving op de vier wielen, de Méhari 4x4, een absolute zeldzaamheid. Er zijn er slechts 1.300 van gemaakt. Ook opvallend waren de vele kleuren met indrukwekkende namen als Hopi (rood), Montana (groen), Kalahari (beige), Tibesti (gifgroen), Kirghiz (oranje), Hoggar (roomwit), Atacama (geel) en Azur (wit met blauw).

Navigation

Home

Latest Posts

Auto Verkopen? Dat Kan Vandaag + Kosteloos

Published Jun 29, 22
4 min read

Gratis Tweedehands Auto Verkopen

Published Jun 29, 22
4 min read